In de prijzen gevallen bij Dutch Creativity Awards!
In de prijzen gevallen bij Dutch Creativity Awards ’23
Dinsdag 31 oktober 2023 was het zover: de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Creativity Awards door ADCN. De Dutch Creativity Awards worden uitgereikt aan de beste creatieve ideeën op het gebied van o.a. communicatie, cultuur, maatschappij en design. Val je in de prijzen, dan ontvang je één (of meerdere) Lamp(en) tijdens de feestelijke award-show. Deze Gouden, Zilveren en Bronzen Lampen zijn al tientallen jaren het meest prestigieuze symbool van creativiteit.
Van inzending tot de nominatie(s)
De TikTok Sign Dance by T-Mobile is een inspirerende commercial die tot stand is gekomen door een geweldige samenwerking tussen verschillende partijen. Dit jaar werden er 700+ inzendingen beoordeeld, waarvan er 172 door de jury werden uitgekozen als finalisten. De TikTok Sign Dance by T-Mobile werd door de jury in verschillende categorieën genomineerd:
🏅 Communications - Activations and promotions
🏅 Communications – Media
🏅 Craft – Music
🏅 Society - Diversity, Equity and Inclusion
🏅 Society – Impact
Als bonus werd de inzending ook genomineerd voor de 🏅 Members Award, waardoor wij (TBWA\NEBOKO x TYD) als finalist kans maakte op maar liefst 6 prijzen! Dit jaar zijn er 700+ verschillende inzendingen beoordeeld waarvan de jury 172 uitgekozen hebben als finalisten.
WE WON!
Tijdens de award-show werden er 80 Lampen uitgereikt. De TikTok Sign Dance by T-Mobile was één van de grote winnaars van de Awards waarbij er maar liefst 4 Lampen in ontvangst mochten worden genomen:
💡 SILVER LAMP | Communications – Activations and promotions
💡 SILVER LAMP | Communications – Media
💡 BRONZE LAMP | Society – Diversity, Equity and Inclusion
💡 BRONZE LAMP | Society – Impact
Jury’s feedback
De feedback van de (deels internationale) jury op de inzending was zeer lovend:
“Het inzicht achter dit initiatief was ingenieus eenvoudig: TikTok dansen inzetten als middel om jongeren te betrekken bij het leren van gebarentaal.”
“Geweldig idee om de kern van dit medium op een andere doelgerichte manier in te zetten, waardoor je daadwerkelijk iets leert.”
“TikTok Sign Dance is een finalist omdat het heel goed in slaagt om gebarentaal, songwriting en muziek te combineren tot een sterk concept.”
“Het zou zelfs een trend worden om TikTok in te zetten om impact te creëren in de toekomst.”
“Deze campagne overbrugde twee werelden en bood gelijkheid en inclusie aan een specifieke ondervertegenwoordigde groep in onze samenleving.”
De complete inzending en feedback kun je hier (in het Engels) lezen.
TYD was ook aanwezig
Court (de grote ster van de campagne) en Daan Ferf Jentink mochten op uitnodiging van TBWA\NEBOKO namens TYD mee naar de award-show, die werd gehouden in een prachtige zaal van Theater Amsterdam. Achter het podium stond een enorm halfrond beeldscherm waarop alle inzendingen van de finalisten werden getoond. Heel bijzonder om de campagne zo groot te zien.
Court: "Het was echt ongelofelijk! We hebben 4 Lampen gekregen. Nederlandse Gebarentaal dempt nooit! Ik ben zo dankbaar voor het team dat deze droom werkelijkheid heeft gemaakt en het pad heeft verlicht."
Daan: “Van het begin tot het eind was het een geweldige reis, met veel kippenvelmomenten. Vooral omdat iedereen die betrokken was (het was een heel groot team) bij het project allemaal oprecht geïnteresseerd waren in de NGT en de dovencultuur. Met 4 Lampen is dit een mooie afsluiter van het hele project.”
Wat ook leuk om te vermelden is dat onze medewerker Pien van Dis óók een finaliste was met haar eigen project SignTypes en daardoor ook aanwezig was tijdens de award-show.
Pien: “De Lampen zijn een bekroning, of beter gezegd, de bekroningen op al het werk dat hier voor verzet was. Ook was het mooi om te zien dat mensen in de zaal tijdens het klappen met de handen (applaus) overgingen naar klappen met handen in de lucht (wapperen) toen het team op het podium stond om de prijs in ontvangst te nemen.”
Kortom, een hele bijzondere avond! TYD is enorm trots met het bereikte resultaat! De Lampen zijn de bevestiging dat we met de campagne de kracht van visuele taal hebben kunnen laten zien en we gebarentaal op een unieke, positieve én juiste manier in de schijnwerpers hebben gezet. Hiermee hebben we kunnen aantonen dat het ontzettend belangrijk is om met dove professionals samen te werken. Heel veel dank aan alle betrokkenen!
Samenwerkende partijen: TBWA\NEBOKO, T-Mobile (nu Odido), Wefilm, Movi Operator, ACT, Ovide, sor, Sigourney K., Court, 20Hertz en TYD.nl
- Deel dit nieuws: